RURVIKSBLADET

Direktlänk till inlägg 5 november 2010

GÅTANS BLAD

Av rurviksbladet - 5 november 2010 21:28

Här kommer lite gåtor som ni kan klura på ! ;)

 

  1. I vart ansikte jag bor en liten eller riktigt stor. Blöder gör jag av ett slag, är du förskyld så rinner jag.
  2. Alla vi av dessa har bruna, blå, gröna par, blickande de vandra men aldrig ser de på varandra.
  3. Vi har kronor som kungar och är hårt som stål. Vi tappas av ungar och vill inte ha hål.
  4. Hår och vit du kan mig finna runt och liten mellan skal. Omkring halsen på en kvinna hänger vi när det är bal.
  5. Ben har jag många, om du vill mig fånga, prova med drag, för då hugger jag.
  6. Runt och fint i rött och vitt vaknar jag på bytet ditt. Guppar lugnt på vattnets våg tills en fisk för mask får håg. Jag då doppas och försvinner dra upp och fångst dig finner!
  7. När det ska firas skickas jag upp i en stång med gyllene knopp. I Sverige är det oftast så att jag är både gul och blå.
  8. Titta på bilden och vänd sen på mig, så får du veta vem som hälsar till dig.
  9. Jag är skimrande och rund, lever blått en liten stund flyger lätt mot himmelen opp - spricker plötsligt med en plopp!
  10. Ett ovalt klot som spräcks när en liten kycklig kläcks!

Nu får ni klura !!

 

Nu kommer svaren!! Men du måste klura först!

 

  

 

FUSK SVAR!!

 

  1. = Näsan
  2. = Ögonen
  3. = Tänderna
  4. = Pärlor
  5. = Fisken
  6. = Flötet
  7. = Flaggan
  8. = Vykortet
  9. = Såpbubblan
  10. = Ägget

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av rurviksbladet - 14 november 2010 17:17

RUR

Av rurviksbladet - 7 november 2010 09:32

hej här kommer det lite från min tidning.     NU HAR PROGRAMET " HALV ÅTTA HOS MIG" STARTAT:     Måndag-torsdsag 19:30 i tv 4 Halv åtta hos mig är ett svenskt matlagningsprogram på TV4 från 2010. Här får amatörkockar sätta sina matla...

Av rurviksbladet - 5 november 2010 08:54

här kommer det lite ifrån min tidning.               OXEN        21 april-21maj Hur är du som är Oxe? Precis som oxen är du stark och uthållig. Man kan lita på dig. Du är lugn och trygg. Du är också noggrann. Oxar är envisa. De ger sig ...

Av rurviksbladet - 4 november 2010 13:58


         Nathalie Bergman och Josef Gabrielsson är dansproffs som Kommer ifrån Paris och ska flytta till Sverige.   Nathalie och Josef har svenska namn på grund av sina föräldrar som kommer ifrån Sverige. På en dag dansar dom fyra timmar ...

Av rurviksbladet - 4 november 2010 13:56

 GÅTANS BLAD Mitt första krälar under jord, mitt andra vill du när det är kallt ute – jag jobbar när du inte orkar. Mitt första är ett pojknamn, mitt andra är en pojke till sin pappa – någon är jag. Mitt första fall är om vintern, m...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Omröstning

Vilken tidning tycker du är bäst?
 Min häst
 Stålmanen
 Aftonbladet
 Kuriren
 Kalle anka
 bamse
 KP
 Lyckoslanten
 Scooby-doo
 andra tidningar

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2010
>>>

Klocka

Gästboken

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards